Заблудите от българските медии

08 Юни 2013
Posted by trekto

Признавам, че от доста време не гледам телевизия, а български, новинарски сайтове никога не съм чел. Да не говорим за вестници. По-важните новини разбирам от сайта на една от известните новинарски агенции. Струва ми се, че повечето медии копират новините от нея.

На 27 май 2013 година, случайно разбрах за една статия в български сайт. Заглавието ѝ беше нещо от рода на:

България е втора по спад на доходите, сред държавите извън еврозоната.

Мой колега коментираше, че това не било вярно, защото в сайта на, мисля че Националната агенция по приходите, пишело друго. Тъй като данните в статията били взети от Евростат, му казах да провери в сайта на Евростат. Самият аз нерядко допълвам прочетената информация, от там. Този път обаче не намерих никакъв документ с данните, цитирани в статията.
Имаше само един от 27 май 2013, в който се говори за покачване на цените на електричеството и природния газ за домакинствата.

Написах в Google „спад на доходите“ и видях, че огромен брой новинарски сайтове имат статия с почти същото съдържание.

В сайта на БТА (Българската телеграфна агенция) също имаше такава новина. Те обаче публикуват само заглавието, а за текста на новината трябва да си платите.

В момента тази страницата е премахната от сайта на БТА . Все още обаче се намира в кеша на Google.

Проверих всички новини на агенция Фокус от 26 и 27 май 2013 и единствено там не открих подобна новина.

Какво всъщност се е случило?

Един възможен сценарии е следният: БТА публикува новината. Защо, не знам. Всички други медии я копират от там, без да си направят труда да я проверят.
Трудно ми е, или може би не искам да повярвам в това.

В един от коментарите, към новината в сайтовете, се споменаваше, че Евростат са публикували на първа страница някакви данни от 2010 година. Някоя от българските медии не е догледала, че става въпрос за 2010 година и е публикували новината, която е била копирана от останалите.

Каквото и да се е случило извода е, че в България има много малко самостоятелни медии, а всички останали преповтарят информацията произведена от първите.

В случая информацията е подвеждаща или се представя по такъв начин, но по-голямата част от българския народ я възприема и тя започва да влияе на живота му.

Разбира се не изключвам възможността и аз да съм допуснал грешка. Ако имате повече информация по случая, моля да я споделите, като коментар или да ми пишете на посочения в „Контакти“ e-mail адрес.

В момента, в който пиша това, новината може да бъде видяна в поне 10 сайта, телевизии и вестника, включително: БНР, БТВ, Нова телевизия, Сега.

Ето връзки и снимки на екрана от някои от сайтовете:

българска телеграфна агенция

Евростат БНР БТВ Nova
евростат българско национално радио btv нова телевизия
Сега Investor.bg Mediapool.bg Dnes.bg
сега investor.bg mediapool.bg Dnes.bg
Novini.co.uk      
novini.co.uk      

 

Публикувай нов коментар

  • Адресите на уеб-страници и e-mail адресите автоматично се конвертират в хипервръзки.
  • Разрешени HTML tag-ове: <a> <p> <span> <div> <h1> <h2> <h3> <h4> <h5> <h6> <img> <map> <area> <hr> <br> <br /> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <table> <tr> <td> <em> <b> <u> <i> <strong><font> <del> <ins> <sub> <sup> <quote> <blockquote> <pre> <address> <code> <cite> <embed> <object> <param> <strike> <caption>
  • Линиите и параграфите се прекъсват автоматично.
  • Mark language-dependent sections with == lc == where lc (or lc-xx) is a language code, other or all.

Повече информация за опциите на форматиране

CAPTCHA
Image CAPTCHA